Passa på att fynda på vår January Sale – upp till 30% på utvalda produkter!

Leverans & frakt

Vi försöker alltid leverera din beställning så snabbt som möjligt. Har vi en vara i lager skickar vi den normalt samma dag eller dagen efter. Om du beställer flera produkter försöker vi samleverera dessa i så hög grad som möjligt. Beräknad leveranstid varierar och står att läsa i varje produktbeskrivning. Leverans sker med postpaket till köparens närmaste utlämningsställe eller med hemleverans. Instrument levereras till leveransadress angiven vid order. Vid köp av produkter med olika leveranstid, skickas allting tillsammans vid det senast nämnda leveransdatumet.

Lågvärdes beställningar skickas per brev och går direkt till den angivna leveransadressen. Skulle en order inte komma fram på grund av att adressen inte varit korrekt angiven, alternativt om namn och relevanta uppgifter inte stått tydligt textade vid brevinkast eller brevlåda, skickas order inte ut på nytt.

I det fall vi får order i retur till följd av något av ovanstående exempel krediteras kostnaden för produkterna, men fraktkostnad debiteras fortsatt. Vid försenad leverans kontaktar vi kunden inom 1–2 arbetsdagar om leveransdatum beräknas att försenas längre än 5 arbetsdagar.

Leveransalternativ, Sverige

Standardfrakt

Fri frakt vid beställningar över 2000 kronor. På mindre beställningar tillkommer en fraktavgift på 79 kronor. Paket under 20 kg levereras med Postnord till närmsta utlämningsställe. Ange ditt mobilnummer för SMS-avisering för snabbare hantering, eller invänta en avi i brevlådan. Paket eller varor över 20 kg eller 150 cm levereras med DHL Hemleverans dagtid, helgfri vardag mellan kl 9.00-16.00. Leveransen sker till dörr/port, inbärning ingår ej. DHL kontaktar dig för att boka utkörning, och leverans sker inom en tretimmarsintervall. Observera att det inte är möjligt att själv bestämma mer exakt tid för leverans, samt att ö-tillägg kan tillkomma. Fraktfritt över 500:-, under 500:- tar vi en fraktavgift på 50:-.

Hemleverans

Vid köp över 2000:- ingår hemleverans inom Göteborg. Tidsintervallen kan varierar beroende på mottagarens adress. Ni får en avisering via telefon, sms eller e-post dagen angående första möjliga leveranstid. Oftast sker leverans samma dag.

Hämta själv i butik

Hämta varorna i vår butik på Kaserntorget 9, 411 18, i Göteborg, måndag-fredag 11.00–18.00 eller lördag 11.00–16.00. Vi kontaktar dig via e-post, SMS eller telefon så snart dina varor finns klara för hämtning.

Leveranstider

Lagervaror

Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans skickas normalt från oss inom 1–3 arbetsdagar, vilket innebär att leveranstiden från oss till dig normalt är 2–4 arbetsdagar. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en längre leveranstid. I sådana fall meddelar vi dig om detta så snart vi behandlat din order. Skulle det finnas speciella skäl för att varan inte levereras i rätt tid är det viktigt att du som kund meddelar oss detta.

  • - Leveranstider inom Sverige: Normalt 1–3 arbetsdagar (5–7 arbetsdagar från grossistlager)
  • - Leveranstider inom Europa: Normalt 7–10 arbetsdagar .
  • - Leveranstider utom EU och Europa: Normalt ca 7–10 dagar beroende på land och tulldeklarering.
  •  

Beställningsvaror

Alla varor som inte finns tillgängliga på vårt lager räknas som beställningsvaror. Leveranstider beror på tillgången på varan hos leverantör. Normalt har vi en beställningsvara hemma inom 7 arbetsdagar.

Order med varor med olika leveranstid.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma order skickas alla varor i en sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans vänligen kontakta info@mug.se. Extra avgift kan tillkomma.

Fraktkostnader

Priserna avser per order, oavsett hur många produkter man beställer:

  • - Inom Sverige: Beroende på vikt och storlek från 29 kr till 99 kr.
  • - Övriga Norden: Instrument: 199kr
  • - Tillbehör: efter vikt och storlek men max 199kr
  •  

Vid ovanligt stora leveranser, kan frakt och försäkringspriset ändras. Vi förbehåller oss rätten att lägga på frakt på de som beställt för hämtning i butik men av olika skäl ändå skall ha det levererat.

Retur

Vid köp i vår webbutik eller via telefon gäller distanshandelslagen som innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har tagit emot eller hämtat ut produkten. Vid retur ska varan vara i lika gott skick som när du fick den, det vill säga oanvänd och oskadad. Varan skall vara packad i originalemballage. Återbetalning utförs normalt inom 1–5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att en eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Musik Utan Gränser HB är inte ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför er retur väl emballerat. Vid köp av en vara som ej finns på lager, är specialtillverkad/beställd eller på annat sätt anpassad för dig gäller inte ångerrätten.

Så här gör du en retur

  1. 1. Fyll i returblanketten. Var noga med att uppgifterna är korrekta och tydliga.
  2. 2. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig. Glöm inte att bifoga returblanketters paketet.
  3. 3. Returnera varan till MUG’s lager med hjälp av den returfraktsedel du fått skickad till dig. När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund alltid för returfrakten, returkostnaden är 95 SEK ink moms för Service Point. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Returer sker vanligtvis på samma sätt som varan transporteras till er. Undantag kan ske om ni önskar att returnera enbart en del av er beställning. Observera att ångerrätten ej gäller företagskunder.
  4.  

Reklamtion

Du har rätt att reklamera en produkt om det kan antas vara ett tillverkningsfel på varan. Kontakta oss på info@mug.se och bifoga tydliga bilder på den felaktiga varan tillsammans med ditt ordernummer. Vi byter i första hand ut varan mot en ny. Är varan slut i lager återbetalar vi er för produkten.

Transportskadat gods

Viktigt! Var noga med att kontrollera eventuella skador på emballage eller varor när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på din fraktsedel ifrån fraktbolaget i samband med kvittens. Be i sådant fall chauffören notera skadan och signera. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage, meddela detta snarast. Vid alla transportskador kontakta info@mug.se och bifoga tydliga bilder på skadan och eventuellt skadat emballage ihop med ditt ordernummer. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1–3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Om transporten lämnas ut utan påskrift, med fullmakt, kan transporten inte reklameras.

Returer/Ångerrätt

Enligt lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har kunden 14 dagars ångerfrist från den dag han/hon tar emot varorna. Vi har förlängt ångerrätten till 30 dagar. Kunden skall kontakta kundservice, info@mug.se om han/hon vill returnera varorna. Varorna skall returneras oanvända och i originalförpackning med faktura eller följesedel. Kunden belastas med en returfrakt och administrativa omkostnader för en retur om den hanteras via Musik Utan Gränser HB. Musik Utan Gränser HB förbehåller sig rätten att i de fall returen ej är komplett, debitera de saknade delarna. Musik Utan Gränser HB kommer ej att lösa ut paket mot postförskott.

Ordrar lagda från 5:e november t.o.m. 24:e december har förlängd ångerrätt/öppet köp t.o.m. den 15:e Januari. Samma villkor som för den normala ångerrätten gäller i övrigt.

Outlösta paket

Paket som inte hämtats ut senast två veckor efter leveransavisering debiteras med fraktkostnad, returfrakt samt hanteringskostnader med totalt 295kr inklusive moms. Vid skrymmande post tas även en extra avgift ut enligt gällande frakttabell. Önskar kund att paketet skickas ut åter debiteras ytterligare en fraktavgift.

Tullavgifter

Vid leveranser utanför Sverige ansvarar kunden själv för tullavgifter mm. Skulle det uppstå leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Musik Utan Gränser HB förbehåller sig rätten att meddela kunden om en vara inte kan levereras eller är försenad på grund av överbelastning på orderingång och förbehåller sig rätten att friskriva sig från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Transportansvar

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Musik Utan Gränser HB på väg till kund är Musik Utan Gränser HB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Packa noga och använd originalförpackningen eller likvärdig. När det gäller produkter av större värde rekommenderar vi att godset försäkras.

Undersök fraktemballaget innan du löser ut paketet. Om paketet är skadat så skall du ej lösa ut det utan be utlämningsstället att fylla i reklamation och återsända det till oss. Om du upptäcker att varan är skadad efter du hämtat ut paketet så får kund inte på eget bevåg returnera vara till oss. Postens rutiner är att varan, i väntan på utredning, inte får skickas tillbaka till butiken om varan blivit skadad.

Allt fraktemballage ska dessutom sparas och dokumenteras. Reklamation av frakt ska göras inom 3 arbetsdagar. Vi skickar nya varor i väntan på reklamationsutredning. Följes ej våra föreskrifter för transportansvar så kan reklamation av fraktskada inte godkännas.